Friday, August 3, 2012

perlu ke cinta sebelum nikah??

assalamualaikum dan salam hari jumaat..

pernah dengar tak ungkapan ni..
"jodoh itu memang milik Allah, tetapi tidak akan datang kalau tidak dicari"

ini biasa diungkapkan oleh sesiapa sahaja yang cuba untuk menghalalkan percintaan.. katanye, zaman moden, mana ada dah ibu bapa tolong carikan. tak syok la.. hehe

memang betul, jodoh perlu dicari tetapi bukan dengan cara mencarinya dimana mana, tapi carilah JODOH dalam IBADAH kite. tak perlu lah nak bercinta-cintan ni.. ibadah pun xberapa kemas / mantop lagi, sibuk nak cari orang.. YAKIN PADA ALLAH..

nak dapatkan jodoh yang baik, soleh, solehah, segera, banyakkan berdoa padaNya.. itulah JALANNYA..
Allah sukakan hambanya yang banyak meminta padaNya..

" Ya Allah permudahkanlah segala urusanku, murahkanlah rezekiku, pertemukanlah aku dengan jodoh yang soleh, yang dapat membimbing aku ke JANNAH MU.."

haaa tu baru betul.. minta dengan Allah.. bercinta, bersama bertahun-tahun kalu tak ada jodoh, xde keyakinan pada Allah tak guna gak, abiskan masa je..

cuba ajar diri sendiri dan jadikan diri sendiri penuh dengan sifat yang disukai Allah, yakinlah.. setiap orang Allah dah tetapkan pasangan masing-masing..
sejak kite diciptakan lagi,,Allah dah catatkan di luh mahfuz.. rezeki kite,, jodoh kite,, ajal kite.. apa yang perlu kite lakukan sekarang adalah sentiasa berdoa agar dikurniakan yang terbaik dalam hidup.

berapa orang berani jamin, hari ini dia bercinta dengan seseorang tu, gerenti orang tu bakal jadi suami / isterinye kelak?
fuhhhh.... pengalaman saya sendiri, bercinta.. bersama.. bagai nak rakk (ayat orang ganu) rancang tu,, rancang ni, tapi last-last tupp-tupp tak jadi g0p.. tengok! kite duk sibuk nak tetapkan jodoh sendiri. padahal urusan jodoh ni bukan kerja kite.. tapi KERJA ALLAH..

dan sape JAMIN, semasa bercinta dia mampu jauhi zina..? jauhi kemurkaan Allah..? boleh jamin tak..

dan kesian la pada bakal suami/isteri kite ekgi, oleh sebab kite ni tak yakin pada Allah, kite duk bercinta sana sini atas dasar nafsu. maka tak jadi romantik la kite,sebab tak leh la nak cakap
"abang... abg lah cinta pertama dan terakhir sayang.."
hilanglah satu detik dan saat romantik ni.. hihi

apapun YAKINLAH.. CINTA YANG HAKIKI DAN SEJATI ITU HANYALAH KEPADA ILAHI...





No comments:

Post a Comment